Ofte stilte spørsmål - Ladeklar til ditt boligselskap

  • Hvordan mottar jeg fakturaen og hva inneholder den?

    Hvordan: Du velger selv når du bestiller ladeabonnement om du vil motta fakturaen din i Vipps, på epost eller i posten.

    Innhold: Fakturaen inneholder to elementer. Den faste månedsprisen for ditt ladeabonnement og prisen for strømforbruket som har gått til lading av elbilen din den gjeldende måneden

    Ta kontakt med oss i Ladeklar dersom noe er uklart rundt din faktura.

  • Hvordan beregnes strømpris?

    Strømpris er spot-pris (markedspris fra NordPool), nettleie, statlige avgifter og 5 øre påslag fra Ladeklar per kWt. Vi ønsker at våre kunder skal få en rettferdig pris, som gjenspeiler forbruk og markedspris på strøm.

  • Hvordan fungerer Vipps-eFaktura?

    Vipps eFaktura aktiveres fra Vipps-appen, under Profil --> Regninger og eFaktura. Når dette er aktivert, kan vi sende deg faktura som Vipps eFaktura, og du kan velge om du vil godkjenne den i Vipps eller nettbank, dersom din bank støtter dette.

  • Kan jeg leie ut parkeringsplassen?

    Absolutt. Da må leietaker legge inn bestilling på ladeabonnement, og så må utleier og leietaker bli enige seg i mellom hvem som betaler etablering. Vi samler alt på en samlet faktura.

  • Kan jeg pause abonnementet?

    Vi tilbyr ikke pausing av abonnement for øyeblikket, men jobber for å implementere støtte for dette. Alternativet per i dag er å stoppe abonnementet og opprette et nytt senere, som fører til reetableringsgebyr.

  • Jeg skal flytte ut. Hva skjer med ladeabonnementet og ladestasjonen min?

    Ladeabonnementet ditt er personbasert. Det vil si at du må si opp abonnementet ditt uavhengig om den nye eieren vil beholde ladestasjonen eller ikke. Dersom du har igjen bindingstid må du betale for dette, ellers gjelder en måneds oppsigelse.

    Du er ikke ansvarlig for at den nye eieren skal overta boksen din. Den nye eieren må kontakte oss i Ladeklar for å foreta en reetablering av ladeabonnementet dersom personen vil beholde ladestasjonen på parkeringsplassen.

  • Jeg betaler for øyeblikket månedlig abonnementspris til Ladeklar, men vil heller kjøpe ladestasjonen kontant. Kan jeg kjøpe ut ladestasjonen fra dere?

    Ja, det kan du gjøre. Ta kontakt med oss i Ladeklar for pris på ladestasjonen

  • Borettslaget/sameiet mitt har signert avtale med Ladeklar. Hvor lang tid tar det før jeg kan lade bilen min?

    Det tar ca. 15 uker fra borettslaget signerer avtale med Ladeklar til ladestasjonene er klare til bruk. Installasjon av ladeanlegget kan først starte etter at installasjonsmelding til nettselskapet er godkjent og etter at netteier eventuelt har utført sin utvidelse av kapasitet i strømnettet. Informasjon om oppstartsdato og antatt ferdigdato vil bli oversendt til styret i borettslaget etter dette.

    Hvis du ønsker å sjekke dato for ferdigstilling i ditt boligselskap, kan du søke opp ditt boligselskap i boligportalen vår her.

  • Hvilken leverandør av ladestasjoner bruker Ladeklar?

    Ladeklar bruker to leverandører av ladestasjoner: Zaptec og Easee. Styret i borettslaget/sameie ditt har fått oppgitt hvilken type ladestasjon som leveres i deres borettslag/sameie.

  • Følger det med ladekabel?

    Det følger ikke med ladekabel til boksen, men Ladeklar har rabatterte priser på følgende ladekabeler hos Elbilgrossisten.

    - 5 m - ITT CANNON - Art. nr: 132325

    - 7,5m - Mennekes - Art.nr: 36247ME

    Ta kontakt med oss dersom du ønsker å benytte denne avtalen.

  • Hva er en RFID-brikke (ladebrikke) og hvor får jeg tak i en?

    En RFID-brikke, også kalt en ladebrikke, sørger for at din lading registreres på deg. Dersom du lader på en felleslader, vil du derfor trenge en ladebrikke. Har du en egen ladestasjon vil det være opp til deg om du vil ha en RFID-brikke. En RFID-brikke sørger da for at kun du får tilgang til din egen lader. Har du allerede en RFID-brikke fra for eksempel Elbilforeningen, kan du benytte denne. Ta kontakt med oss dersom du ikke har RFID-brikke og trenger dette.

  • Hvordan monterer dere Ladeanlegget?

    Vi monterer opp infrastruktur for alle parkeringsplasser slik at hvem som helst i fremtiden kan bestille ladestasjon på sin plass. ladestasjonen får du når du bestiller abonnement hos oss. Vi legger dermed til rette for at det skal være så enkelt som mulig for eksisterende, og fremtidige, elbileiere å ta i bruk ladeanlegget.

    Som standard monterer vi eget sikringsskap for ladeanlegget, dette for å skille det fra øvrig el-installasjon og strømforbruk i boligsameiet. Deretter legger vi det antall kurser som egner seg for ditt borettslag/sameie på parkeringsplassene.

  • Hvilke tekniske spesifikasjoner har ladestasjonen?

    Maksimal effekt: ladestasjonene leverer inntil 22 kW

    Minimal effekt: Tilgjengelig effekt avhenger av hvor mange som lader elbilene sine samtidig, men ladeklar garanterer for elbilforeningens anbefaling på minimum ladehastighet som ligger på 1,4 kW

    Strøm: Systemet leverer opptil 63 Ampere på hver kurs

    Antall faser: Ladestasjonene kobles opp til tre faser

    Koblingstype: Type 2-plugg.

  • Borettslaget vårt har en avtale med BKK, hva skjer med denne?

    Vi kommer tilbake med mer informasjon om dette til de kundene det påvirker etterhvert.

  • Borettslaget/sameiet mitt har inngått avtale med Ladeklar. Må jeg bestille ladeabonnement nå for å kunne ha ladestasjon i fremtiden?

    Nei, du trenger ikke å bestille ladestasjon idet borettslaget inngår avtale med Ladeklar. Du kan når som helst bestille ladestasjon på våre nettsider, ladeklar.no, og vi vil komme og montere opp boksen hos deg. Dette kan du gjøre selv etter at de andre ladestasjonene er satt opp i borettslaget.

  • Jeg har allerede min private ladestasjon. Hva skjer med denne?

    Dette avhenger av hva styret i ditt borettslag/sameie inngår avtale med Ladeklar om. Ta kontakt med ditt styret eller ring oss i Ladeklar for å få avklaring på hva som vil skje med akkurat din ladestasjon.

  • Jeg har en Renault Zoe eller en Fiat 500 og ladestasjonen fungerer ikke på denne bilen, hvorfor?

    Renault Zoe og Fiat 500 tar ikke hensyn til det norske strømnettet. Så dersom borettslaget/sameiet ditt har et eldre bygg så er det stor sannsynlighet for at du må investere i en transformator med overgang fra vanlig stikkontakt (støpsel) til type 2. Ta kontakt med Renault eller Fiat for støtte.

  • Laderen vil ikke lade bilen min, hva gjør jeg?

    Det kan være flere årsaker til dette:

    - Bilen kan være fulladet

    - Du har tatt i bruk tidsstyring på lading i bilen; det vil si at laderen kun lader i en viss tid av døgnet

    - Det kan være en feil på ladeanlegget. Ta kontakt med oss i ladeklar og vi sjekker dette opp