Ofte stilte spørsmål - Ladeklar til ditt boligselskap

  • Hvordan mottar jeg fakturaen og hva inneholder den?

    Hvordan: Du velger selv når du bestiller ladeabonnement om du vil motta fakturaen din i Vipps, på epost eller i posten.

    Innhold: Fakturaen inneholder to elementer. Den faste månedsprisen for ditt ladeabonnement og prisen for strømforbruket som har gått til lading av elbilen din den gjeldende måneden

    Ta kontakt med oss i Ladeklar dersom noe er uklart rundt din faktura.

  • Jeg skal flytte ut. Hva skjer med ladeabonnementet og ladeboksen min?

    Ladeabonnementet ditt er personbasert. Det vil si at du må si opp abonnementet ditt uavhengig om den nye eieren vil beholde ladeboksen eller ikke. Dersom du har igjen bindingstid må du betale for dette, ellers gjelder en måneds oppsigelse.

    Du er ikke ansvarlig for at den nye eieren skal overta boksen din. Den nye eieren må kontakte oss i Ladeklar for å foreta en reetablering av ladeabonnementet dersom personen vil beholde ladeboksen på parkeringsplassen.

  • Jeg betaler for øyeblikket månedlig abonnementspris til Ladeklar, men vil heller kjøpe ladeboksen kontant. Kan jeg kjøpe ut ladeboksen fra dere?

    Nei, dette er dessverre ikke mulig. Ladeklar har en abonnementsbasert løsning, og det vil derfor ikke være mulig å kjøpe ladeboksen kontant.

  • Borettslaget/sameiet mitt har signert avtale med Ladeklar. Hvor lang tid tar det før jeg kan lade bilen min?

    Det tar ca. 15 uker fra borettslaget signerer avtale med Ladeklar til ladeboksene er klare til bruk. Installasjon av ladeanlegget kan først starte etter at installasjonsmelding til nettselskapet er godkjent og etter at netteier eventuelt har utført sin utvidelse av kapasitet i strømnettet. Informasjon om oppstartsdato og antatt ferdigdato vil bli oversendt til styret i borettslaget etter dette. Ta kontakt med styret i ditt borettslag/sameie eller Ladeklar dersom du har spørsmål rundt ferdigstillingstiden.

  • Hvilken leverandør av ladebokser bruker Ladeklar?

    Ladeklar bruker to leverandører av ladebokser: Zaptec og Easee. Styret i borettslaget/sameie ditt har fått oppgitt hvilken type ladeboks som leveres i deres borettslag/sameie.

  • Følger det med ladekabel?

    Det følger ikke med ladekabel til boksen, men Ladeklar har rabatterte priser på følgende ladekabeler hos Elbilgrossisten.

    - 5 m - ITT CANNON - Art. nr: 132325

    - 7,5m - Mennekes - Art.nr: 36247ME

    Ta kontakt med oss dersom du ønsker å benytte denne avtalen.

  • Hva er en RFID-brikke (ladebrikke) og hvor får jeg tak i en?

    En RFID-brikke, også kalt en ladebrikke, sørger for at din lading registreres på deg. Dersom du lader på en felleslader, vil du derfor trenge en ladebrikke. Har du en egen ladeboks vil det være opp til deg om du vil ha en RFID-brikke. En RFID-brikke sørger da for at kun du får tilgang til din egen lader. Har du allerede en RFID-brikke fra for eksempel Elbilforeningen, kan du benytte denne. Ta kontakt med oss dersom du ikke har RFID-brikke og trenger dette.

  • Hvordan monterer dere Ladeanlegget?

    Vi monterer opp infrastruktur for alle parkeringsplasser slik at hvem som helst i fremtiden kan bestille ladeboks på sin plass. Ladeboksen får du når du bestiller abonnement hos oss. Vi legger dermed til rette for at det skal være så enkelt som mulig for eksisterende, og fremtidige, elbileiere å ta i bruk ladeanlegget.

    Som standard monterer vi eget sikringsskap for ladeanlegget, dette for å skille det fra øvrig el-installasjon og strømforbruk i boligsameiet. Deretter legger vi det antall kurser som egner seg for ditt borettslag/sameie på parkeringsplassene.

  • Hvilke tekniske spesifikasjoner har ladeboksen?

    Maksimal effekt: Ladeboksene leverer inntil 22 kW

    Minimal effekt: Tilgjengelig effekt avhenger av hvor mange som lader elbilene sine samtidig, men ladeklar garanterer for elbilforeningens anbefaling på minimum ladehastighet som ligger på 1,4 kW

    Strøm: Systemet leverer opptil 63 Ampere på hver kurs

    Antall faser: Ladeboksene kobles opp til tre faser

    Koblingstype: Type 2-plugg.

  • Vi har ikke faste parkeringsplasser. Kan vi få montert ladere på fellesplasser?

    Vi tilbyr samme ladere på fellesplasser som på individuelle plasser. Ved fellesladere er det ingen etableringsgebyr og ingen månedlig abonnementspris, man blir kun fakturert for faktisk forbruk.

  • Borettslaget/sameiet mitt har inngått avtale med Ladeklar. Må jeg bestille ladeabonnement nå for å kunne ha ladeboks i fremtiden?

    Nei, du trenger ikke å bestille ladeboks idet borettslaget inngår avtale med Ladeklar. Du kan når som helst bestille ladeboks på våre nettsider, ladeklar.no, og vi vil komme og montere opp boksen hos deg. Dette kan du gjøre selv etter at de andre ladeboksene er satt opp i borettslaget.

  • Jeg har allerede min private ladeboks. Hva skjer med denne?

    Dette avhenger av hva styret i ditt borettslag/sameie inngår avtale med Ladeklar om. Ta kontakt med styreleder eller ring oss i Ladeklar for å få avklaring på hva som vil skje med akkurat din ladeboks.

  • Jeg har en Renault Zoe eller en Fiat 500 og ladeboksen fungerer ikke på denne bilen, hvorfor?

    Renault Zoe og Fiat 500 tar ikke hensyn til det norske strømnettet. Så dersom borettslaget/sameiet ditt har et eldre bygg så er det stor sannsynlighet for at du må investere i en transformator med overgang fra vanlig stikkontakt (støpsel) til type 2. Ta kontakt med Renault eller Fiat for støtte.

  • Laderen vil ikke lade bilen min, hva gjør jeg?

    Det kan være flere årsaker til dette:

    - Bilen kan være fulladet

    - Du har tatt i bruk tidsstyring på lading i bilen; det vil si at laderen kun lader i en viss tid av døgnet

    - Det kan være en feil på ladeanlegget. Ta kontakt med oss i ladeklar og vi sjekker dette opp